Ferielejlighed gennem Airbnb

Airbnb - Nemmere, hurtigere, sjovere!

Vi blev først introduceret til Airbnb for godt et års tid siden, og ved første øjekast vakte det ikke umiddelbart vores interesse. Vi havde ikke rigtig lyst til at ‘bo i andres hjem’ når vi var afsted på ferie. Den holdning skulle dog vise at ændre sig en del efter vi brugte et par måneder på hoteller rundt omkring i og udenfor Europa i løbet af det næste halve års tid.

Der går en grænse et sted hvor man simpelthen ikke orker at skulle stå op for at nå morgenbuffeten, eller man for 3. gang på samme dag skal fortælle roomservice at man egentlig bare ønsker at chille og ikke behøves at få redt seng idag. Når vi tager på ferie har vi ikke travlt med at skulle se alt, men kan nu godt lide også bare at være afsted og slappe af i nye omgivelser, og specielt også at nyde vores hotelværelse nu hvor vi har betalt for det i dyre domme.

Med de sidste mange ture afsted i mente valgte vi at tage endnu et kig på Airbnb (airbnb.dk) for at se om der var noget der kunne friste os. Vi blev lidt overrasket over at se hvor mange lejligheder der egentlig var dedikerede ferielejligheder – både for ejerne selv, men også bare til normal udlejning. Det er åbenbart ikke helt unormalt lige at have en lille lejlighed stående i Paris til en weekendtur…

Derfor besluttede vi os for at så skulle det prøves. Prismæssigt kan det koste en brøkdel af hvad et hotel gør, plus du har somregel også mulighed for at lave mad i dit eget køkken – endnu en af de ting man kan komme til at savne gevaldigt hvis man er længe væk!

Airbnb i Dubai

Der var ingen tvivl om at vi ønskede at finde en lejlighed så centralt som muligt. For os er det Downtown Dubai, da det er den del vi holder mest af. Marinaen er så langt væk, og også på en eller anden måde et rent expat/turist-område. I Downtown Dubai ser man også mange flere lokale, så hvis man vil se lidt mere om hvordan hverdagen i Dubai kan tage sig ud, så er det der man skal opholde sig.

Vores første-valg var at se om det var muligt at leje noget i Burj Khalifa, verdens højeste bygning. Vi måtte hurtigt sande at det var umuligt at finde noget som helst medmindre man havde lyst til at leje for et helt år ad gangen. Surt show, men vi ledte videre – og til sidst stødte vi på denne lejlighed inde på Airbnb:

– Luxury Flat, Best Burj Khalifa Views

Vi havde to ugers ferie der skulle bruges, og kunne egentlig godt se at det blev da alligevel en rimelig hamper pris. Godt kr. 21.000,- for 14 dage. Vi kiggede på lidt hoteller og kunne se at det faktisk ikke kunne gøres billigere, i al fald ikke hvis man ville bo lige så centralt.

Efter at have vendt tilbage til siden et par gange over de næste par dage så vi at prisen for en måned var godt kr. 25.000,-. Det vil sige at for kr. 4.000,- mere kunne man få yderligere 14 dage. Så faldt den daglige rate pludselig fra kr. 1500,- til kr. 800,- pr. nat – så var det lige pludselig noget mere til at komme i nærheden af!

Airbnb - Køkkenet i lejligheden i 'The Index' (Foto: Airbnb)I vores program var der kun booket 14 dages ferie, så vi tog chancen og skrev til værten og spurgte om vi kunne dele vores besøg op i 2×14 dage, men stadig få det til 1 måneds pris?

I så fald var vi klar på at slå til!

Indenfor få timer vendte værten tilbage med at det var ikke noget problem – og så skulle vi ikke tænke længe. Beslutningen blev taget, og vi skulle til Dubai i en hyggelig lys lejlighed lige ved Downtown!

Værten sendte os et specialtilbud igennem Airbnb som vi accepterede og betalte online, og så var vi ellers klar til at komme afsted! De præcise tidspunkter for ankomst og afgang kendte vi ikke lige på det tidspunkt da vi gik og ventede på at Norwegian lagde nye billetter ud på deres hjemmeside – så vi aftalte blot at vi lige ville vende tilbage med de præcise datoer og tidspunkter for hvornår vi ankom og skulle afsted.

Da det gik op for os at Norwegian ikke fløj i månederne fra april til oktober måtte vi se hvordan vi så kom herned – og vi valgte at prøve Emirates. Det skulle så senere vise sig at være et rigtig godt valg, og det bliver nok dem vi vælger at flyve med fremover. God plads i flyet, god service, god mad – der var ikke noget at sætte en finger på.

Airbnb - Soveværelset i lejligheden i 'The Index' (Foto: Airbnb)Med datoer og tidspunkter i hånden skrev vi igen til vores vært og de sidste detaljer kom på plads. Vi modtog gode instrukser om hvordan vi kom hen til lejligheden, og blev sågar også spurgt om vi ønskede at der stod lidt madvarer klar i køleskabet til os.

Da vi landede lå nøglen klar til os under måtten som aftalt og vi fik åbnet den bizart store hoveddør. Vi trådte herefter ind i en fantastisk lejlighed der næsten matchede billederne.

Klokken var 03:00 inden vi var kommet til lejligheden, så vi pakkede hurtigt ud og kastede os i sengen som viste sig at være overraskende god. Med mange dårlige senge i rejsebagagen var vi sikker på det her blev alletiders ferie!

Efter en god nats søvn stod vi op og prøvede at få lidt styr på lejligheden igen. Udfra billederne kunne vi se at det var en der lå spejlvendt ifht. den vi havde fået – og der stod også noget om en balkon på et af billedeteksterne – så da vi ikke helt kunne finde nogle døre ud blev vi lidt forvirrede. Det var ikke en dealbreaker for os overhovedet, men det var nu alligevel list spøjst.

En anden ting var også køkkenet – hvor det var pænt, nyt, rent og det hele – så manglede der en masse ting som vi umiddelbart havde forventet at der ville være. Eksempelvis små kasseroller, grydeskeer, plastikskåle, sakse og den slags – men det var nu ikke værre end at vi efter en tur i IKEA og kr. 300,- fattigere, havde et fuldt udstyret køkken som man havde været vant til hjemmefra.

Udsigt fra The Index mod Downtown DubaiDen største overraskelse var udsigten – puha! Tårnet er ikke et man hører så meget om hernede, men det er højst sansynligt et af de tårne med aller bedst udsigt til Downtown Dubai.

Billedet til højre er taget fra stuen i vores lejlighed på en helt almindelig tirsdag aften – det kan man godt lige leve med!

Op ad dagen havde vores vært lovet at hun ville kigge ind til os, og som sagt så gjort. Det viste sig at de boede i lejligheden lige ved siden af, og den lejlighed som vi havde lejet var hendes forældres. Vores vært og hendes mand arbejdede begge i Dubai som advokater, og det var en fornøjelse lige at se hvem det var man havde talt med via e-mail.

Vi blev tilbudt, nu hvor vi skulle være her så længe, at få en gratis rengøring midtvejs, og hun var meget undskyldende overfor den manglende balkon. Det viste sig at de havde byttet lejlighederne rundt, og Airbnb sender kun fotograf ud gratis een gang – så derfor havde de ikke været opmærksom på at nogle af billederne omtalte en balkon.

Dem omtalte balkon var dog blevet fjernet fra lejlighedsbeskrivelsen, men det var blot lige et billede der stadig spøgte med beskrivelsen. Pyt med det!

Afstanden til Dubai Mall

Når man taler afstande i Dubai skal man ofte tage folks tidstagninger med et gran salt. Når vi læste på beskrivelsen af lejligheden på Airbnb kunne vi se at det skulle tage mellem 5 og 10 minutter at gå ned til Dubai Mall.

På gåben fra The Index til Dubai MallVi har fundet to veje man kan komme derover – den ene er den samme vi benyttede inden de fik lavet metro-gangen i julen 2012, og den anden er igennem  parkeringspladsen under hovedindgangen.

Begge veje indvolverer at man til tider må springe lidt for livet og føle sig lidt udenfor din fodgænger safe-zone, men desværre er der ikke så mange andre muligheder.

Dubai Mall er ikke helt lavet til at gå til, når man kommer fra den side af som vi gør, så der kommer man bedst ind med en taxa.

Den faktuelle tid det tager fra at du går ud af ‘The Index’ afkølede elevatore til at du går ind i Dubai Malls aircondition (hvilket er det som må tælle som tiden det tager at gå) tager det godt 20-24 minutter, afhængig af hvor heldig du er med fodgængerfelterne.

Der kan godt være lidt ventetid engang imellem – og varmen fra den overhængende motorvej stråler dig rigtig kraftigt lige i hovedet. Så selv på en kølig vinteraften kan det være noget nær uudholdeligt at stå under sådan en og vente på at der bliver grøn gå-dreng!

Så bliv ikke snydt, det tager alligevel lige lidt tid at komme derover – så hvis kræfterne er begrænset, vablerne trænger sig på – så tag en taxa. Det koster kr. 15,- og de penge må siges at være givet rigtig godt ud. Der holder ofte en lige ved hovedindgangen, ellers kører de forbi i et væk på ‘312th road’.

Taxa-guide til ‘The Index’

The Index - En Taxa-guidePå trods af at ‘The Index’ blev påbegyndt i 2005, færdiggjort i 2010 – og modtog en pris for bedste skyskraber i Mellemøsten og Afrika i 2011 er vi ikke stødt på en eneste taxachauffør der har præsteret at køre os korrekt hjem.

Heldigvis var vi advaret på forhånd eftersom vores vært havde givet os en god beskrivelse af hvad vi skulle sige til chaufføren – men vi havde nok ikke lige regnet med at de var SÅ blanke!

Første gang var det meget sjovt, tredje gang begyndte det at blive træls – så for at spare de næste for besværet har vi lavet en lille taxa-guide så man kan se hvordan man skal køre i området så man kan komme rigtigt ind til bygningen.

Problemet er at der mangler en indkørsel det sted hvor man ville forvente at den var – så man skal et lyskryds længere hen end de fleste chauffører faktisk kører. Kommer du fra Dubai Mall (nederst på billedet) kører du forbi The Index, fortsætter over det første lyskryds, og laver først en uvending i kryds nummer to.

Herefter skal du holde øje med service-indkørslen på højre hånd. Der skal lige køres et par hundrede meter efter u-vendingen, men hvis du bare beder taxachaufføren om at køre ind på ‘the service road’ ved han højst sansynligt godt hvor det er, da det også er indkørslen til tårnet ‘Damac’ der ligger i skyggen af The Index på billedet.

Først kommer indkørslen til parkeringskælderen og godt 30 meter senere kommer opkørslen til de to kontor-indgange og residences. Velkommen hjem!

Brug det, specielt for vennepar, familieture, m.v.

Hvis man godt kan lide at rejse sammen med sine venner – eller man ønsker at tage familien lidt med ud at rejse – så kan det hurtigt blive rigtig dyrt hvis man både skal have 2, 3 eller 4 hotelværelser! Det er også her hvor Airbnb kan komme ind og gøre drømmen om en fælles rejse til virkelighed.

En uge i spanien for 10 personer for kr. 330,- pr. nat? (Foto: Airbnb) Lad os sige at dig, din kone og fire af jeres vennepar vil til spanien for at hygge jer en uge. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse med fem hotelværelser for ikke at tale om samværet der bliver delt noget op når man sådan er hvert til sit om aftenen. Man ender med at være i hver sin ende af hotellet – og det hele bliver lidt træls.

Et hurtigt kig på Airbnb giver f.eks. en villa med plads til 10 personer til kun kr. 23.000 for en uge. Det er 330 kroner pr. overnatning pr. person – og så har du et helt hus med plads til de daglige aktiviteter, pool, grillområde, dagligstue, køkken og det hele.

Så overvej det næste gang du skal afsted – uanset om du rejser alene eller i større grupper; så er der altid en lejlighed, værelse eller et hus til dig.

Lej din egen lejlighed ud

Hvis du selv står med et værelse eller en lejlighed du ønsker at leje ud, eller du måske gerne vil have nogen til at se efter huset når du selv er på ferie – og tjene lidt på det samtidig – så er Airbnb måske også nok noget for dig.

Det er gratis at annoncere sin bolig til udlejning, og du bestemmer selv hvornår den skal være ledig. Airbnb tilbyder sågar også en gratis fotograf så du kan få taget nogle professionelle billeder som kan lokke potentielle lejere til. Som lejer kan man se om det er et ‘Airbnb verified’ billede, og man ved derfor at billedet afspejler virkeligheden – for så er det en af Airbnbs egne folk der har været ude at tage dem.

Airbnb tager en lille procentdel af lejen, men er slet ikke grådige ifht. hvad man ser at de danske sommerhusudlejere byder ind med – så her er tale om at rigtig godt koncept til både hyggeudlejeren, men også den mere seriøse som måske har et sommerhus et par steder ude i verden.

God ferie!

skrevet den by admin i Turist og eventyr