Jomfrurejsen til Dubai

Ramada Down Town

Når man hører om Dubai går de første tanker nok på en sandet ørken med flotte høje bygninger der har rejst sig indenfor de seneste år. Før vi startede med at kigge på rejsen derned, havde vi ikke mere viden om landet end det som Discovery havde givet os igennem de seneste år. Vi vidste det var et land i udvikling, de havde nogle flotte bygninger – og at det var et land hvor man ikke lagde sig alt for meget ud med myndighederne.

Vi læste hvad vi kunne finde på diverse turist-sider omkring landet, og besluttede os for at det kunne da egentlig godt være et sted for os – måske endda permanent. Vi har tidligere været i andre lande for at se om det kunne være noget; men indtil videre har det mest været ‘been there, done that’, for der har ikke været noget der endnu har føles rigtigt.

Det har nok været meget sundt at besøge nogle steder som har vist sig ikke at være os de første par gange; for så ved vi i det mindste med os selv at det har været et rationelt valg; og vi ikke bare har gået efter den første og bedste flugtvej.

Flyveturen

Vores første tur til Dubai var fra d. 15.-27. december, 2012. Vi meldte os ud af juleræset og brugte istedet gave-pengene på at give os selv en oplevelse. Det kunne meget vel gå hen og blive en tradition – for det var virkelig skønt ikke at have alle de stressede mennesker omkring sig når man nu endelig kunne holde fri!

Vi fløj med Norwegian fra Københavns lufthavn ca. 16:15 – hvilket resulterede i at vi landede på et lidt skævt tidspunkt. Da klokken var godt 01:45 lokal tid var der touch down i nogle lidt andre temperaturer end dem vi kom fra. Flyturen tog kun 6 timer og 30 minutter, og de skæve tidspunkter er på grund af tidsforskellen mellem Danmark og UAE på 2 timer.

Det tog godt og vel en time at komme ud af lufthavnen efter at vi havde fået vores bagage, da paskontrollen var noget langtrukken. Der blev taget billeder og de checkede op på om vi havde et sted at bo (hotel, venner eller lign.) – så husk ikke at ligne et alt for stort spørgsmålstegn når i går igennem der 🙂

Da vi kom ud på den rigtige side af hegnet stod vores chauffør klar og tog os til hotellet. Vi var godt brugte, og klokken nærmede sig 03:30. Køreturen ind til byen tog et kvarters tid; men den tid fløj afsted, for puha der var mange fine ting at kigge på! Da vi var i luften over byen var det svært at forestille sig hvordan det egentlig så ud dernede, da vi primært kunne se store sandfyldte områder. Årsagen var blandt andet at man fløj ind over byen i den gamle del, vendte et stykke ude i ørkenen i endnu ikke-færdige områder, hvorpå flyet landede. Det Dubai som man hører om ligger lidt længere syd på, og var ikke umiddelbart lige til at få øje på da vi fløj ind.

Hotellet

Vi ville gerne have gode forhold under vores besøg, og havde derfor valgt at bruge lidt ekstra på vores hotel. Vi gik efter Shangri-La Dubai, og det skulle vise sig at være et rigtig godt valg. Lækre store værelser og en service der var helt i top! Eneste minus her er at det ligger lige præcis langt nok væk fra Downtown Dubai til at du er nødt til at tage metroen eller en taxi. Da vi spurgte vores taxichauffør om hvilken rute man skulle gå for at komme derhen til fods grinte han lidt og sagde at det kunne man ikke. Vores første tanke var at det måtte vi udfordre ham på, for i Danmark var vi jo vant til at gå til tingene og hoppede ikke bare ind i den første og den bedste taxi.

Da vi kastede os på vores kæmpe dobbeltseng var klokken slået 05:00 og vi besluttede at det med morgenmad nok var ligegyldigt idag – for vi skulle have vores søvn!

Godmorgen!

Efter at have fået sovet den lille smule forskydning ud af kroppen og have catchet lidt op med vores nattesøvn tog vi turen ud i det dubaiske for første gang. Det første naturlige valg for os var at smutte ned til Downtown Dubai og kigge lidt på shopping – og alt det man nu havde læst om der var derinde.

Lidt kåde gik vi ud af hotellet, takkede nej til en taxi, så os omkring, og stak i retning ned mod Burj Khalifa. Vi nåede nok ikke 100 meter før end vi måtte standse og klø os lidt i håret. Hov, fortorvet stoppede? Nå, men så må vi bare gå lidt den anden vej, tænkte vi – og så stryge over vejen et sted. Men ak, vi skulle blive klogere! Der endte fortorvet også bare i en gang sand, og så stod du ellers ved kanten af en motorvej. Oh well – første lektie lært: Taxichaufføren havde ret – i Dubai er man ikke så gode til det der med fortorv!

På vores begrænsede gåtur var vi gået forbi metroen, og vi besluttede os for at prøve at se om vi kunne finde ud af hvordan den virkede. Det var heldigvis ret nemt, og vi kørte et enkelt stop inden vi igen sprang af ved Downtown Dubai hvor vi brugte dagen på at gå rundt i Dubai Mall, som ifølge sig selv er verdens største shoppingcenter.

Ferien var nu skudt igang, og vi valgte at bruge vores første tur som rigtige turister. Vi fik prøvet en masse sjove ting på turen, hvor flere af dem bragte lidt ekstra oplevelser med i skuffen.

Delfiner i Creek Park

Vi var blandt andet ude at dykke med delfiner en af dagene. Udover at være en super fed oplevelse at blive trukket rundt af sådan nogle dyr, ja – så lå delfinariet i et rigtig lækkert parkområde der hedder Creek Park. Trods vores arme nærmest ikke virkede efter at have leget med delfinerne, så var det heldigt at benene stadig var energiske! Parken ligger ud til en dyb bugt eller flod, hvor der er en rigtig fin sandstrand. Der er gode asfalterede stier til både cykelister/rulleskøjter og gående, og små hyggelige kroge hvor du kan tænde en grill og spise med familien. Boldpladser, legepladser – der er alt det en park skal have.

Burj Al Arab

Det blev også en tur ud til Burj Al Arab, bygningen som de fleste kender som ‘Sejlet’. Det er verdens eneste 7-stjernet hotel – en titel de har givet sig selv, hvilket må sige at være meget i ånden hernede. Man skal jo trods alt overgå alle andre! Det er et hotel hvor mindste værelse er en suite på 170m2 til 11.500 DKK pr nat, alt der ligner guld, er guld (22 karat) og det viser lidt standarden for hotellet.

Nu er vi desværre ikke også lavet af guld, men vi ville nu gerne se hvad det gik ud på. Det er ikke muligt at komme ind på hotelområdet hvis du ikke har et værelse – eller i det mindste en middagsreservation. Og godt det samme – for hvad der ikke stod af turister ude på den offentlige side af gaten.

For at komme ind havde vi lavet en reservation til deres ‘Afternoon tea’. Lige et pro-tip – lad være med at tro det kun er the, og kom ikke på fuld mave! Du får en 7-retters menu der gør at du helt skipper tanken om aftensmad. Super flot anrettet, og rigtig lækkert serveret. Hotellet er som man måtte forvente det; enormt overdådigt – og selvom du bare er inde for at få en bid mad er der stadig rig mulighed for at kigge sig lidt rundt.

Læs mere om Burj Al Arab og vores besøg til ‘Afternoon tea’ i deres Skyview Bar

Oplevelser med Desert Rangers

En meget klassisk turistoplevelse er at komme på ørkensafari. Vi lavede en aftale med Desert Rangers som kom og hentede os på vores hotel i en sort Hummer H2 – en bil de stiller til rådighed hvis du vil have en oplevelse ud over det sædvanlige. Vores chauffør introducerede sig og vi drog afsted! Efter et kort stop for lige at købe lidt vand og is gik turen ud mod ørkenen. Her drejede vi pludselig af ud i det bare ingenting – og så gik turen ellers op og ned. Det kræver man kan holde fast, og det er skide skægt! Så er der vidst ikke så meget mere at sige om det denne omgang 😉 Hvis man kan lide lidt vild kørsel – og så tilmed tilsat turene op og ned ad sandbakkerne, ja så er det vidst det eneste rigtige.

Turen blev afsluttet gud-ved-hvor; men der var i al fald sand. Der var opstillet en camp med lidt forskellige aktiviteter. Lidt ATV-kørsel mest rettet mod børn, kamelridning (eller dromedar? De der store dyr!), hennatatoveringer, fotos i lokale klædedragter, sand-skiing og lidt andre småting. Efter lidt tid til aktiviteterne var der buffet og forskellig dans under maden. Rigtig hyggeligt!

Efter maden hoppede vi tilbage til bilerne og så gik turen hjemad.

Atlantis

Man har ikke været i Dubai hvis man ikke har dyppet tæerne i hverken pools eller havvand – så vi tog ud for at prøve deres vandland som ligger ude på palmen. En tur med en taxi fra Downtown Dubai koster ca. 55 kroner, og det er så vidt vi kunne lure umuligt at komme derud på andre måder, hvis du ikke selv er i bil.

Vandlandet er i sig selv ikke kæmpe stort, men det er arrangeret på en sådan måde at du kan springe ned i en badering og ligger der i flere timer uden at opdage at du har været samme sted tog gange. Det er helt sikkert et besøg værd, og trods der var lidt forvirring omkring vores billetter gik det hele op til sidst.

Dhow Cruise Dinner, Marina

En af de ting man også kan springe på når man nu er nede hvor vejret er varmt, er en garanteret lun aftencruise med aftensmad, musik og hygge. Man bliver hentet på sit hotel og bliver kørt til Dubai Marina. Her springer man på en hyggelig cruisebåd der er pyntet med alle former for lys hvor man bruger resten af aftenen. På sejlturen kan man nyde de flotte bygninger der står langs turen igennem marinaen mens man spiser den gode buffet.

Vi faldt i snak med nogle amerikanere der havde boet dernede i 3 års tid. Aftenen strøg forbi, og inden vi fik set os om var vi allerede ved at lægge til kaj igen. Det er helt sikkert noget der skal prøves igen – om ikke andet så for at nå at få lidt mere at spise denne gang! 🙂

Læs vores indlæg om Dhow Cruise Dinner, Marina

Juleaften i Dubai

På trods af at man befinder sig i et muslimsk land, er der ikke lagt skjul på at der også er noget der hedder jul. Det er muligt at købe juletræer, pynt og andre jule-relaterede ting nærmest i alle butikker. Vores jul gik ikke ud på gaver; men istedet for at lave noget anderledes. Dog blev det heller ikke mere anderledes end vi lige slog et smut om Ski-Dubai som er et indendørs skicenter med rigtig sne, løjper og andre sne-relaterede fornøjelser.

Ellers stod den på en tur i biografen for at se Life of Pi, hyggelig middag på Shangri-La’s kinesiske restaurant og en tur i poolen da mørket havde sænket sig. Det var den mest afslappede jul nogensinde! Inden vi gik i seng hyggede vi os med lidt medbragt marcipan, nougat og smeltechokolade, mens vi krydsede fingre for at røgalarmen ikke fik færten af vores lille stearinlys og gryde! 🙂

At the top, Burj Khalifa

Vi har allerede fra starten været helt ville med Burj Khalifa, og havde glædet os til at se bygningen – og gerne fra indersiden også! Der tilbydes en tur hvor man kommer op og ser hvordan udsigten er oppe fra, så det skulle vi naturligvis. Husk at booke billetter hjemmefra, da vi måtte skubbe turen 5 dage fordi der var ventetid (medmindre du er morgenmenneske – så er der nærmest dømt fri leg!).

Man lander på 124. etage, og får et sug i maven når man går ud til ruderne. Det er en oplevelse værd; men det kræver at du afsætter en times tid til at komme op – og en til at komme ned igen. Der er kun to elevatore – så det tager lige lidt tid at få folk frem og tilbage.

Tid til at slutte af

Første tur til Dubai har været en kæmpe succes for os. Hele stemningen, atmosfæren og den store kæmpe internationale folkemængde hernede har været alt hvad vi håbede på. Servicen i butikkerne er høflig og hjælpsom, du støder ikke på nogen der ikke kan tale engelsk – og det er helt sikkert et sted vi vil vende tilbage til – og mon ikke også det kunne blive et mål for et mere permanent ophold engang i fremtiden.

Vi glæder os til at se hvad der sker!

skrevet den by admin i Turist og eventyr