Transportmuligheder

Dubai Metro

Uanset om du er turist eller om du har valgt at slå dig ned permanent i Dubai, skal du jo kunne komme lidt omkring. Her kigger vi på hvilke muligheder der er, og hvad du skal være opmærksom på når du bevæger dig rundt i byen.

Infrastrukturen er ikke helt i stil med den vi har herhjemme, og offentlige transportmidler er ikke helt godt planlagt endnu. Man kan altid leje eller købe en bil, men man kommer også nemt rundt med en af byens mange taxaer. Ellers er der tilbage og gå – og det kan også vise sig at være en udfordring til tider!

Til fods

I Danmark er vi vant til at vi kan gå nærmest overalt. Så længe du er i byen, vil der være et fortorv; og nogle byer lader endda til at prioritere fodgængere væsentligt højere end billister. Har du nogensinde været i Rom og se på alle de spændende turistattraktioner til fods, lagde du måske mærke til hvordan en god fodgænger-by kunne være, selvom man har at gøre med en rigtig storby.

Sådan er det desværre bare ikke i Dubai! Da vi var på besøg for første gang spurgte vi vores taxachauffør hvordan vi kunne gå fra vores hotel og over til Downtown Dubai, og han grinte lidt og sagde vi skulle tage en taxa. Vi tænkte at det var nok bare ikke normalt at gå til noget som helst i den varme der som oftest var, og var besluttede for at den skulle vi nok få knækket!

Hovmodige gik vi ud af hotellet næste morgen og tænkte; “Nu går vi lige over til Downtown Dubai!”. Oppe fra vores hotelværelse havde vi plottet os en umiddelbar rute, og nu skulle den prøves af. Vi takkede pænt nej til den taxa som vores portier tilbød os – og tog et skarpt højre ud fra hotellet hvor han stod og så lidt forvirret på os. Glade for endelig at være ude på gåben, tog vi retningen mod Burj Khalifa som tydeligt ses uanset hvor du står.

Motorvejskryds - god fornøjelse som fodgænger!Vi skulle ikke gå langt før end vi opdagede at vores fine røde fortorv løb ud i sandet, og vi stod ved kanten af en motorvej. Nå, det var jo ikke lige planen, så vi valgte at backtracke lidt og så prøve at gå den modsatte retning. Heller ikke her havde vi held med projektet og stødte endnu engang på et fortorv der udmundede i sand og motorvej; så vi måtte ty til at prøve metroen og prøve at studere det noget mere når vi kom tilbage til hotellet.

Efter at have returneret med ømme føder fra vores første visit i Dubai Mall, satte vi os til at kigge lidt nærmere på området. Vi kiggede fortorv, fodgængerfelter og brugte Google Maps til at se hvor man kunne gå – og fra at have godt 800 meter fra vores hotel og til indgangen af Dubai Mall – så skulle vi ud på en 3,5 kilometer omvej for at komme derover hvis vi absolut ville gå.

Den historie kan fortælle lidt om hvordan det er at være til fods i Dubai. Det skal dog ikke forståes sådan et det er helt umuligt, for når du er nede i Downtown Dubai, kan du gå rundt som det passer dig; og er du landet i Mariaen, kan du også komme rundt som man ville forvente. Problemet opstår hvis du lander på et hotel som ligger uhensigtsmæssigt ifht. vejnettet generelt – så kan det ligge nok så tæt på, men skal du over et motorvejskryds – så er der ikke så meget at gøre, andet end at bruge en halv dag på at gå den modsatte vej indtil der er en overgang, eller finde sig en taxa.

De usynlige farer

Husk at drikke rigeligt med vand!Hvis du rigtig er på rundfart, ind og ud af bygninger, skal du overveje om du faktisk skal tage en jakke med, selvom solen står højt på himlen. Hvis du bevæger dig indendørs i Dubai kan du være sikker på at luften er kølig og tør, og udenfor er den varm og fugtig. Hvis du konstant skifter mellem inde og ude, kan du hurtigt komme til fange en forkølelse. Husk nu også at drikke rigeligt, der er mange der glemmer det og ender deres ferie på hospitalet. Dehydrering skal tages seriøst!

Nyd den kunstige natur

En ting som skal nydes i Dubai er de mange parker; og de skal naturligvis testes til fods (eller cykel, måske en rulleskøjte?). Creek Park, f.eks., ligger oppe ved den gamle by, og byder på lækre store grønne områder hvor man kan slå sig ned. Der er legepladser, kamel-ture, strande og skønne grillområder. Du finder også en enorm svævebane som giver dig et kig ud over hele parken, og ned over den gamle by som du kan gå over til og kigge hvis dine ben har flere kræfter tilbage.

Dubai er fyldt med skønne parker der er spredt ud over hele byen, så husk at benytte dem. Det er dejlig med lidt grøn natur, og selvom man godt ved at alt kunstvandes og får daglige hjertemassage, så er der altså intet som rigtig græs under et par bare fødder!

 

Med metroen

Metroen - inkl. planlægning til 2030Vi kender metroen fra de fleste storbyer, og naturligvis ville Dubai også have deres eget metro-system. Her begyndte man konstruktionen i 2006. Alle de planlagte baner er desværre ikke åbne endnu endnu, men den røde og den grønne er i operation med næsten alle stationer åbne. Togene er af super kvalitet, og kører med et interval på godt 5 minutter.

Det er nemt at spotte metroen når du går rundt i byen, stationerne er enormt elegante – og bedst af alt, så er de ens. Dem vi har set indtil videre har været ens både invendig og udvendig. Måske er det ikke så charmerende ifht. hvis de havde haft hver deres unikke layout – men det gør at du altid kan finde rundt når du bevæger dig derinde.

Billetmaskinen i metroenDet er muligt at bruge mange forskellige betalingsmuligheder i metroen – blandt andet Mastercard, kontanter – på nogle stationer også VISA. Derudover har man i Dubai noget der hedder et ‘Nol-card’. Det er RTA (Roads & Transport Authority) der står bag, og kortet kan bruges til både bus og metro. Det er lidt ligesom rejsekortet herhjemme hvor du kan tanke det op på forhånd og så bare bippe dig igennem gaten når du skal bruge det.

Når du tager metroen kan du vælge mellem en normal billet eller en ‘gold’-billet. Forreste vogn er dedikeret til guld-billetten, hvor der er flere og bedre siddepladser; dog ikke garanteret at du kan få en af dem. Du betaler knapt det dobbelt for det ekstra plads, men prisen er i forvejen mere end fair, så kan man somregel godt onde sig den ekstra luksus.

Stationernes layout gennem byen er nogenlunde fornuftigt, og efter der er bygget gange fra metrostationerne til hhv. Dubai Mall og Mall of the Emirates er det virkelig blevet brugbart hvis man vil shoppe når varmen er på sit højeste. Alle stationer og gangarealer er nedkølet, og det sætter man pris på!

Der er planlagt ekstra baner som bl.a. kommer til at gå ud to Dubailand, men også for at dække yderområderne ved f.eks. Arabian Ranches. Disse blev fremlagt til at være færdige i hhv. 2011 og 2012, men eftersom man ikke er startet på dem endnu, så har det nok lidt længere udsigter end som så.

Prej en taxa

Forskellige taxaer i DubaiMed godt 8.000 taxaer i Dubai er man sikker på altid at kunne finde en at køre med. ‘Dubai Taxi’ er den største spiller på markedet, og leaser deres biler ud til andre selskaber – så det vil altid være en cream-farvet taxa med et tag i en eller anden farve; afhængig af selskab. Uanset hvilken tag-farve taxa du vælger er prisen den samme – dog skal du være opmærksom på at taxaer med lyserødt tag. Disse er forbeholdt kvinder eller mødre med mindre børn; og er altid ført af en kvindelig chauffør.

Minimumsprisen for en tur er 10 AED (ca. kr. 15,-), og startgebyret ligger på 3-4 AED, medmindre du tager en taxa ude fra lufthavnen hvor startgebyret er på 20 AED. Der kan betales kontant og med kreditkort i bilerne, og det skulle blive muligt at betale med sit Nol-kort også i løbet af 2013.

Bestil en taxa via smsHvis den skal have på alle tangenter, har du mulighed for at bestille en VIP-taxa. Dette skal gøres på det telefonnummer du normalt bestiller din taxa på. Startgebyret er pt. 50 AED, men så får du også en rigtig lækker Infinity eller Lexus fra 2012 eller nyere med en chauffør i pænt jakkesæt.

Allerede i 2008 kunne man bestille en taxa via SMS fra en af de mange taxa-standere der står rund tom i byen. I 2012 blev det også indført ved metroen, så du altid kan komme videre selvom du lander på en lidt uheldigt placeret station.

Hvis du er ude at gå, og mangler en taxa, så er det bare at preje en. Hold øje med om den lyser gult (fri) eller rødt (optaget), og vink den ind til dig. Vær opmærksom på at taxachaufførene stopper midt i det hele – til stor gene for andre trafikanter – så sørg for du står et sikkert sted hvor du ikke får standset al trafikken.

Drikkepenge

Der er ikke umiddelbart nogen faste retningslinjer for hvordan du skal gøre med drikkepenge i taxaen, men kan du undvære dine byttepenge, så gør du en familie glad. Der er meget forskel på hvordan chaufførene håndterer det.

Nogle påstår de ikke har småpenge at give tilbage; andre lader som ingenting og beholder dem bare – men der er naturligvis også dem der skynder sig at række dig byttepengene; og det er helt sikkert dem vi bedst kan li’ at tippe.

Her er en liste af telefonnumre på de taxaer der opererer i Dubai:

Farve Firma Telefonnummer
Rød Dubai Taxi +971-4-2080808
Grøn Al Arabia Taxi +971-4-2855566
Hvid City Taxi +971-4-3331110
Blå Cars Taxi +971-4-2693344
Orange Metro Taxi +971-4-2673222
Gul National Taxi +971-4-3390002
Guld Hatta Taxi +971-4-2080808
Lyserød Ladies Taxi +971-4-2641111

Der er ingen tvivl om at det bliver vores foretrukne transportmiddel i Dubai – det er så nemt og ligetil, og vi vil aldrig komme til at bruge så mange penge på det som en bil ville komme til at stå os i. Istedet vælger vi at leje en bil når vi er i Danmark, så vi nemmere kan komme rundt og besøge venner og familie – det er penge givet lidt sjovere ud.

Billige biler, men…

Bilforhandler i DubaiVi er begge biltosser – så meget vi vælger at bruge væsenligt flere penge på biler end mange andre herhjemme. Men som vi alle ved er Danmark et plaget land; plaget af afgifter som gør at vores bilpark nærmer sig noget der ligner Polens og Ukraines. Heldigvis er det begyndt at blive bedre med nye leasingregler, og vi begynder at se unge mennesker i helt nye biler – sågar med forsikringer der er til at nærme sig.

Men sådan er det ikke i Dubai! Her er afgiften på din bil sådan cirka nul kroner, og brugtmarkedet ser umiddelbart ud til at være rigtig sundt. Der er et kæmpe udvalg af biler i alle klasser – og forsikringen er skam også til at betale. Man kan også hurtigt blive fristet når man ser den ene Porsche efter den anden køre side om side med både Ferrari og Lamborghini – er det her man endelig skal have sin drømmebil?

Benzinøkonomi er også en af de ting vi går meget op i herhjemme – vi kan næste ikke få det vildt nok; og går den ikke mindst 22 km pr. liter, så er det jo en benzinsluger! Og der er ikke noget at sige til det – med en benzinpris der kravler mod de kr. 15,-/ltr så er det dyre dråber.

TankstationDa vi første gang skulle ind på en tankstation i Dubai undrede vi os lidt – for der var ingen skilte med priser. Vi spurgte vores chauffør hvorfor der egentlig ikke var nogle prisskilte så man kunne se hvad man skulle betale – men han fortalte at benzinen koster det samme overalt – så det var der ingen grund til. Smart! Dog skal du være opmærksom på at diesel stadig er rimelig ‘dyrt’ set i forhold til – så hold dig til en benziner hvis det endelig skal være. Men det siger man jo heller ikke nej til!

Benzinen står til 1,74 AED (ca. kr. 2,70) og diesel løber op i 3,5 AED (ca. kr. 5,50).

Trangen til at få en bil når vi bor i Dubai er ikke særlig stor. Selvfølgelig ville det være lækkert at kunne kaste sig ud i en Porsche, eller måske endda en superbil som Ferrari eller Lamborghini – men lysten er der faktisk slet ikke. Efter at have set hvordan man kører dernede; og efter at have læst lidt om hvad det er andre expats hader mest ved Dubai (hvilket er trafikken og deres måde at køre på!) – så lader trafikken ikke til at være et særligt rart sted at opholde sig.

Der er meget vej i Dubai, og rigtig meget af det er mangesporede motorveje. Hvis du bevæger dig ud i bilen kan du være sikker på at selvom du ikke skal særlig langt, så vil du lande på motorvejen på et tidspunkt. Og selvom du ‘bare lige’ skal over til hotellet på den anden side af vejen, ja så ender du ofte i en kilometer lang omvej fordi du netop skal krydse motorvejen for at komme derhen.

Det kan være et mareridt at finde rundt, og det føles som om der nærmest kun er højresving i byen. Det er skægt når man holder øje med trafikken fra en af de mange skyskrabere, og man kan se hvordan folk er nødt til at lave mærkelig rundture og u-vendinger for at finde den korteste rute – og du oplever præcis det samme når du tager en taxa. Chaufføren er (somregel) ikke ud på at snyde dig, han har bare ikke andre muligheder.

Bil i ferien

Hvis du har mod på at angribe trafikken på en ferie, gør de ikke-eksisterende-afgifter også at det er rimelig billigt at leje en bil. Du må køre hernede med et europæisk kørekort, men vær opmærksom på at hvis du låner en bil af nogle lokale skal i kontrollere at forsikringen dækker – det er nemlig ikke alle der gør det, og så kan det blive rigtig dyrt.

Tag bussen

Busstoppested med airconditioningDen sidste mulige transportform du kan finde i Dubai vil være bussen. Der kører godt 62 busser som flytter godt en kvart million mennesker hver dag.

At tage bussen i et andet land kan være lidt forvirrende hvis man ikke lige ved om man går ind foran, bagved, hvad med billetter – hvor går den hen, og er der noget man skal være særligt opmærksom på? Heldigvis minder det meget om danske forhold i de busser du finder i Dubai. Dog skal du være opmærksom på at bussen her ikke nødvendigvis stopper hvis du står og har en dyb samtale ved stoppestedet – man forventer lige at der bliver givet signal til at man ønsker at komme med.

Gå ind af fordøren og køb din billet ved chaufføren. Her kan bruges Nol-kort eller kontanter – og husk at få din billet med. Der stoppes kun ved de faste stoppesteder, og tryk i god tid for at være sikker på at man kan nå at gøre holdt. Når du skal af, skal du stige ud af bagdøren.

Vær opmærksom på at de første tre sæder er forbeholdt kvinder og børn.

Hvis du kommer som turist med al din bagage kan du i nogle tilfælde få problemer. Det er ikke tilladt med stor uhandy bagage i busserne, og det er op til chaufføren at vurdere om din kæmpe kuffert udgør et problem. Somregel er der ingen problemer, men der kan være chaufføre der har en dårlig dag, så selvom reglen er til for at du ikke skal forsøge at tage bussen hjem med dit nye spisebord eller sofa – så er den lidt op for fri fortolkning.

Busruter i Dubai, 2013

Der bliver også ofte sat busser ind hvis man f.eks. er igang med at bygge nye gangbroer. Der har længe kørt en bus fra metrostoppet ‘Burj Khalifa/Dubai Mall’ som kørte fra metroen og over til indkøbscenteret, men i julen 2012 blev der åbnet for en gangbro hele vejen fra metroen og direkte ind til alle butikkerne – så spørgsmålet er om den ikke stille bliver udfaset igen.

Der er massere af transport-muligheder i Dubai, og det er bare med at komme ud og prøve dem alle! Vores foretrukne er helt sikkert en blanding af taxa og metro – og det vil også være det vi vil benytte os af det første lange stykke tid. Selvom der følger parkeringspladser med til de fleste lejligheder, tror jeg nu at vores vil forblive tom.

Vores transport-behov vil som udgangspunkt være noget lig nul – det er kun hvis vi finder på at vil ud til Atlantis eller noget i den stil – altså reelle udflugter – at vi vil få brug for transport.  Så de omkostninger der er ved en bil, på trods af at det er så billigt som det næsten kan være, overstiger mange gange det man vil bruge på en taxa og metrobillet i ny og næ.

God tur rundt i Dubai!

 

skrevet den by admin i Hverdagen i Dubai, Turist og eventyr

Tilføj en kommentar